Pasienters problemer

Vi tar i mot henvendelser fra hele landet og alle deler av helsetjenesten, både offentlig og privat helsetjenste. Vår uavhengige posisjon gir oss et godt utgangspunkt for rollen som pasientens forkjemper og talerør, men vi er ikke del av behandlingsapparatet og har ingen beslutningsmyndighet. Vi jobber ut i fra pasient/pårørendes fullmakt og hjelpen er gratis.

HISTORIER FRA PASIENT HVERDAGEN

Det brenner i operasjonssåret

Det brenner i operasjonssåret

  «Man satte umiddelbart i verk slukketiltak med mekanisk kvelning av flammene, vann og etterslukking, og kjøling av området i 20 minutter», (sitat fra sykehusets skadebeskrivelse).   Det oppsto dramatikk under operasjonen da kvinnen i 50-årene skulle...

Småbarn får også borreliose

Småbarn får også borreliose

Det var ikke før 4-åringen fikk en kraftig skjevhet i ansiktet (som ved et hjerneslag) at familien ble tatt alvorlig. Det er i hvert fall slik  foreldrene opplevde det etter møte med fastlegen. Første møte med lege I midten av august klaget 4-åringen på smerter i...

Kan ha lurt pasienter for store summer

Kan ha lurt pasienter for store summer

For noen uker siden ble Norsk Pasientforening kontaktet av en person som ønsket å klage på UNN (universitetssykehuset Nord-Norge HF). Han mente å ha oppdaget at et av sykehusene jukset med egenbetalingene fra pasientene. Takket være en observant pasient, startet...