Pasienters problemer

Vi tar i mot henvendelser fra hele landet og alle deler av helsetjenesten, både offentlig og privat helsetjenste. Vår uavhengige posisjon gir oss et godt utgangspunkt for rollen som pasientens forkjemper og talerør, men vi er ikke del av behandlingsapparatet og har ingen beslutningsmyndighet. Vi jobber ut i fra pasient/pårørendes fullmakt og hjelpen er gratis.

HISTORIER FRA PASIENT HVERDAGEN

Når fastlegen oppleves som angiver

Når fastlegen oppleves som angiver

I begynnelsen av april var Hanne (50) hos legen. Hennes faste lege var ikke tilstede og hun ble derfor henvist til en turnuskandidat. Lite ante hun at samtalen skulle ende med at hun ble fratatt førerkortet. Bakgrunnen for legebesøket var at pasienten skulle ha en...

Det brenner i operasjonssåret – en påregnelig komplikasjon?

Det brenner i operasjonssåret – en påregnelig komplikasjon?

«Man satte umiddelbart i verk slukketiltak med mekanisk kvelning av flammene, vann og etterslukking, og kjøling av området i 20 minutter» - sitat fra sykehusets skadebeskrivelse. Det oppsto dramatikk og komplikasjoner under operasjonen da kvinnen i 50-årene skulle...

Kasteball mellom sykehus etter alvorlig sykkelulykke

Kasteball mellom sykehus etter alvorlig sykkelulykke

En alvorlig nakkeskade resulterte i sykehusopphold og rehabilitering på over 6 måneder for den 53-år gamle mannen. Så fulgte en hverdag med mye smerter- og store funksjonsproblemer. Det gjorde ikke saken bedre at han ble skysset fra sykehus til sykehus uten at han...